Více než polovinu dárků nakoupí Češi přes internet
Až 80 procent české internetové populace letos nakupuje vánoční dárky v internetových obchodech. Je to o tři procenta více než vloni, celkem tímto způsobem nakoupí více než polovinu vánočních dárků. Potvrzuje to výzkumná agentura NMS Market Research, která pro M&M provedla na začátku prosince exkluzivní předvánoční průzkum.
Průměrná útrata české domácnosti jenom za vánoční dárky činí 13 tisíc korun, jednotlivce pak zhruba 7 tisíc. Tři procenta populace si letos na nákup vánočních dárků půjčí. Za ostatní vánoční výdaje utratí domácnost přibližně 5 tisíc korun a i na tyto výdaje využijí čtyři procenta domácností půjčku.
Lego mezi hračkami vede
Lidé nakupují svým blízkým především knihy (45 %), hračky (45 %), kosmetiku a drogerii (44 %), oblečení, obuv a módní doplňky (36 %) a parfémy (27 %). Mezi hračkami vedou především značky Lego (24 %) a Fisher Price (4 %), v kosmetice a drogistických přípravcích Avon (13 %), Nivea (11 %) a Oriflame (5 %). Co se týče parfémů, vybírají lidé opět značky Avon, Oriflame a také Hugo Boss. V kategorii oblečení, obuv a módní doplňky vedou značky C&A (4 %), Adidas (3 %),H&M (3 %) a Sportisimo (3 %).
Nejdražší dárek průměrného spotřebitele pochází z kategorií hraček, elektroniky, obuvi a módy, mobilních telefonů a domácích spotřebičů
Nebojíme se platit dopředu
Nakupování na internetu je trendem nejen v období Vánoc. Lidé se naučili ve virtuálním prostoru pohybovat, sázejí na ověřené e-shopy a vědí, na co si mají dát pozor.
Pozitivní zkušenosti s on-line nakupováním dokazuje fakt, že spotřebitelé se už nebojí platit za objednané výrobky dopředu. Dobírka, tedy placení zboží při převzetí, která byla v minulosti využívanější, teď je na stejné úrovni jako platba předem prostřednictvím bankovního převodu. Oba způsoby platby využívá 64 % dotázaných.
V očích spotřebitelů je ale dobírka stále o něco preferovanější. Upřednostňuje ji 33 % spotřebitelů. Je to o 7 % více, než je preference spotřebitelů platit za internetové nákupy převodem na účet (26 %), a o 12 % více, než chtějí platit kartou (21 %).
Úložné boxy používá 9 % dotázaných
Zboží zakoupené na internetu si zákazníci nechávají nejčastěji doručit prostřednictvím České pošty, kterou využívá 77 % spotřebitelů. Na druhém místě je osobní vyzvednutí (55 %) a na třetím kurýr (48 %). Jen 9 % dotázaných uvedlo, že používají úložné boxy, v nichž si spotřebitelé mohou zboží vyzvednout v kteroukoli dobu.
Výzkum proběhl on-line na reprezentativním vzorku dospělé populace České republiky (501 respondentů). Sběr dat proběhl ve dnech 5. - 8. prosince.
Zdroj: http://ihned.cz/c3-63262990-000000_d-63262990-000000_d-63262990-vice-nez-polovinu-vanocnich-darku-nakoupi-cesi-na-internetu